Medewerker Informatiebeheer
Medewerker Informatiebeheer
Alkmaar

Medewerker Informatiebeheer

Functie omschrijving

Doel van de Opdracht

Als medewerker informatiebeheer ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren van wettelijke en noodzakelijke taken op het gebied van informatiebeheer. De focus ligt op het wegwerken van bestaande achterstanden en het structureel verbeteren van de informatiehuishouding. Dit omvat zowel eenmalige correctieve acties als duurzame kwaliteitsborging, conform de Archiefwet en overige relevante wet- en regelgeving.

Werkzaamheden / Taken

Je verricht uitvoerende en signalerende werkzaamheden in nauwe samenwerking met de informatieadviseur. De taken omvatten onder andere:

  • Uitvoeren van een inhaalslag op het gebied van archiefvernietiging, zowel fysiek als digitaal (o.a. in AFAS);
  • Archiefbewerking en inventarisatie met het oog op overdracht, inclusief het archief uit 2007 en dat van een rechtsvoorganger;
  • Signaleren van knelpunten en risico’s in het informatiebeheer;
  • Uitvoeren van kwaliteitscontroles op dossiers, metadata en digitale scans.

Kandidaatomschrijving

De geschikte kandidaat beschikt over de volgende kennis, ervaring en competenties:

  • Aantoonbare ervaring met informatie- en archiefbeheer binnen een overheidscontext;
  • Grondige kennis van en ervaring met de Archiefwet, de Wet open overheid (Woo), relevante selectielijsten en het werken met metadata;
  • Ervaring met zowel digitale informatiesystemen, zoals AFAS en SharePoint (DMS), als met fysieke archiefverwerking;
  • In staat om zelfstandig werkzaamheden uit te voeren, zoals archiefvernietiging, archiefverplaatsingen en het uitvoeren van kwaliteitscontroles;
  • Beschikt over analytisch vermogen en kan zelfstandig vraagstukken binnen het archief- en informatiebeheer signaleren en oplossen;
  • Affiniteit met procesmatig werken en met samenwerking met informatieadviseurs en andere beleidsmatige functies;
  • Werkt nauwkeurig, gestructureerd en kwaliteitsgericht, met oog voor duurzame verbetering van de informatiehuishouding.

Functie eisen (1) en -wensen (•)

Eisen:

  1. Beschikbaarheid - De kandidaat is per 1 september beschikbaar voor de opdracht
  2. Werkervaring archiefbeheer en vernietigingsproces - De kandidaat beschikt aantoonbaar over werkervaring met archiefbeheer volgens geldende richtlijnen en wetgeving, waaronder de Archiefwet, en heeft ervaring met het uitvoeren en coördineren van het vernietigingsproces van archiefmateriaal
  3. Kwaliteitssysteem en archiefoverzichten - De kandidaat heeft ervaring met het werken met en onderhouden van kwaliteitssystemen binnen informatie- of documentbeheer en kan overzichtelijke en toegankelijke archiefoverzichten opstellen en bijhouden
  4. Toepassing bewaartermijnen - De kandidaat past bewaartermijnen toe conform geldende wet- en regelgeving
  5. Opleidingsniveau en diploma - De kandidaat beschikt minimaal over MBO 4 werk- en denkniveau en is in het bezit van een diploma SOD I en II of een vergelijkbare opleiding, zoals een HBO-opleiding Archiefbeheer of de Leergang Adviseur Recordmanagement (LARM)

Wensen:

  • Relevante werkervaring - Heeft de kandidaat aantoonbare ervaring met archiefbeheer binnen een overheidscontext?
  • Ervaring met digitale systemen - In hoeverre is de kandidaat bekend met en vaardig in het werken met de digitale systemen AFAS en SharePoint binnen informatie- of archiefbeheer
  • Aantal interimopdrachten in de afgelopen 5 jaar - Mate van recente en relevante interimervaring op het gebied van informatie- of archiefbeheer. Toont aan in hoeverre de kandidaat in staat is zich snel aan te passen en zelfstandig opdrachten uit te voeren binnen overheidsorganisaties
  • Aansluiting bij de publieke taak van de GGD - Geen aantoonbare affiniteit (1 %) Enige betrokkenheid zichtbaar (3 %) Duidelijke betrokkenheid en relevante ervaring (5 %) Sterk onderbouwde maatschappelijke motivatie en ervaring binnen publieke gezondheid (7 %)
  • Aantal jaren werkervaring in informatie- of archiefbeheer - In hoeverre beschikt de kandidaat over aantoonbare werkervaring in de functie of een vergelijkbare rol binnen informatie- of archiefbeheer
  • Interview - Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Zelfstandigheid en initiatief Kan je zelfstandig werken en problemen aanpakken? Nauwkeurigheid en kwaliteitsgerichtheid Werk je zorgvuldig en let je op kwaliteit? Communicatie en samenwerking Kun je goed samenwerken en duidelijk communiceren? Flexibiliteit Ga je goed om met veranderingen en werkdruk? Procesmatig werken Werk je graag volgens duidelijke processen?

Algemeen

Heb je interesse in deze functie?
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
  • De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
  • ZZP is niet altijd mogelijk.
  • Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
  • Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
  • We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
  • Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.

Locatie

Alkmaar

Je kunt reageren tot

31.07.2025

Contactpersoon

Robot

Benieuwd?

Meer weten over ZuidProfs? Over de manier waarop wij de beste kandidaten vinden voor je vacature? Of wat je mogelijkheden zijn als je via ZuidProfs aan het werk gaat?

Neem contact op