Interim afdelingshoofd Dienstverlening
Functie omschrijving
Functieomschrijving
Als afdelingshoofd Dienstverlening ben je eindverantwoordelijk voor het afdelingsbeleid en de bijbehorende producten. Je geeft direct leiding aan de front- en backoffice en aan twee teamleiders: één teamleider Vergunningen en Bijzondere wetten en één teamleider Toezicht en Handhaving. Voor deze teamleiders fungeer je als klankbord en mentor.
Je werkt aan de professionalisering van de afdeling met als doel het optimaal bedienen van inwoners en ondernemers. Dit doe je terwijl de publieksbalie en het klantcontactcentrum operationeel zijn. Je brengt de benodigde personele capaciteit in kaart, zowel kwantitatief als kwalitatief, en onderneemt concrete acties om verbeteringen door te voeren.
Je stimuleert en ontwikkelt medewerkers in hun eigen verantwoordelijkheid en maakt duidelijke afspraken over te leveren prestaties. Je herkent patronen die het professionaliseren van de afdeling belemmeren en maakt deze bespreekbaar. Daarnaast faciliteer je een optimale samenwerking binnen de afdeling, met andere afdelingen en met bestuurders, en doe je verbetervoorstellen waar nodig.
Je adviseert over toekomstige verbeteringen op het gebied van de structuur, span of control en de bijpassende leiderschapsstijl van de afdeling. Tijdens het ontwikkelingsproces werk je nauw samen met de teamleiders en je MT-collega’s.
Wat wij van jou vragen
- Leiderschapservaring met het aansturen van meerdere teams binnen een dienstverlenende afdeling.
- Vermogen om een afdeling te professionaliseren en te optimaliseren terwijl de dagelijkse werkzaamheden doorgaan.
- Ervaring met het in kaart brengen en organiseren van personele capaciteit, zowel kwantitatief als kwalitatief.
- Sterke communicatieve vaardigheden om medewerkers te stimuleren, te ontwikkelen en om belemmerende patronen bespreekbaar te maken.
- Vaardigheid in het faciliteren van samenwerking binnen en buiten de afdeling en het doen van verbetervoorstellen.
- Adviserende kwaliteiten op het gebied van organisatie- en leiderschapsontwikkeling.
Wat je gaat doen
- Leidinggeven aan de front- en backoffice en twee teamleiders binnen de afdeling Dienstverlening.
- Bijdragen aan een toekomstbestendige, efficiënte en professionele inrichting van de afdeling.
- Optimaliseren van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
- In kaart brengen van personele capaciteit en het ondernemen van acties om deze te verbeteren.
- Stimuleren en ontwikkelen van medewerkers in hun eigen verantwoordelijkheid.
- Herkennen en bespreekbaar maken van belemmerende patronen binnen de afdeling.
- Faciliteren van samenwerking binnen de afdeling, met andere afdelingen en bestuurders.
- Adviseren over verbeteringen in structuur, span of control en leiderschapsstijl.
- Nauw samenwerken met teamleiders en MT-collega’s tijdens het ontwikkelingsproces.
Functie eisen (1) en -wensen (•)
Eisen:
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als afdelingshoofd of leidingevende binnen een overheidsorganisatie
- Bereid zijn om minimaal 5 dagen op kantoor te werken
Wensen:
- Aantoonbare werkervaring met het aansturen van meerdere teams binnen een overheidsorganisatie
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als afdelingshoofd of leidingevende binnen een overheidsorganisatie
- Aantoonbare werkervaring met het opstellen van strategisch advies over structuur,span of control, verandertrajecten en optimalisatie.
- Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van teamleiders en het ontwikkelen van leiderschap
- Aantoonbare werkervaring het het optimaliseren van processen en samenwerking met bestuurders binnen een overheidsorganisatie
Algemeen
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
- De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
- ZZP is niet altijd mogelijk.
- Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
- Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
- We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
- Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.
Locatie
Je kunt reageren tot
Contactpersoon
- Zeeland
- 2 - 5 jaar
- 5 - 10 jaar
- 10 jaar of meer
- Projectbasis
- Interim
- 32 uur
- 36 uur of meer






























