Hoofddorp

Inkomensconsulent inburgering

Functie omschrijving

Functieomschrijving

Als Inkomensconsulent Inburgering heb je een zelfstandige rol in het contact met inwoners rondom financiële dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk om inwoners zo snel mogelijk zelfvoorzienend te maken.

Jouw werkzaamheden bestaan uit:

  • Beheren van caseload, inclusief het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en mutaties;
  • Regie voeren over inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn;
  • Vervolggesprekken voeren over inkomen tijdens werkintake, gericht op financiën en wonen;
  • Verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan inwoners over rechten en plichten volgens de Participatiewet;
  • Beoordelen van aanvragen levensonderhoud op volledigheid en rechtmatigheid;
  • Rapporteren over onderzoeksbevindingen en opstellen van beschikkingen conform wet- en regelgeving;
  • Verstrekken van tijdige voorschotten en zorgdragen voor verrekening of terugvordering van uitkeringen;
  • Signaleren van verdachte situaties, beslissen over aanvullend onderzoek en samenwerken met Handhaving indien nodig;
  • Informeren over voorliggende voorzieningen en doorverwijzen naar relevante (externe) partijen;
  • Regelmatig contact onderhouden met Vluchtelingenwerk Nederland;
  • Beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid;
  • Zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma.

Jouw profiel

  • HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur een opleiding in maatschappelijk werk of sociaal juridische dienstverlening;
  • Affiniteit met statushouders en klantgericht;
  • Resultaatgericht met probleemoplossend vermogen;
  • In staat om te gaan met culturele gevoeligheden zonder de wettelijke verplichtingen en resultaten uit het oog te verliezen;
  • Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 7 jaar, met actuele ervaring als Inkomensconsulent;
  • Kennis van de Participatiewet;
  • Kennis van beëindigingsonderzoeken en terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkeringen;
  • Kennis van voorliggende voorzieningen en gemeentelijk beleid;
  • Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten, zoals fiscale kennis en kennis van lonen en loonspecificaties;
  • Vermogen om beoordelingen te maken op basis van een balans tussen middelen, persoonlijke overwegingen en kaders;
  • Alertheid op fraude en het omgaan met ongewenst gedrag;
  • Actuele werkervaring met Civision Samenlevingszaken en bij voorkeur Verseon en/of Djuma;
  • Uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en oog voor de inwoner.

Functie eisen (1) en -wensen (•)

Eisen:

  1. Werkervaring als consulent Levensonderhoud - Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van inkomensconsulent. Opgedaan in de laatste 7 jaar. Dat wil zeggen: niet alleen Tozo en/of energietoeslag maar allround inkomensconsulent. Actuele kennis en werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma
  2. Minimaal 1 jaar werkervaring in werken met Civision Samenlevingszaken in de afgelopen 2 jaar. - Zelfstandig vullen en muteren van uitkeringsdossiers. Je weet hoe Djuma werkt en weet de koppeling tussen Civision en Djuma toe te passen
  3. Ervaring in gesprekken en coaching - Ervaring met intakegesprekken voor levensonderhoud, beëindigingen, mutaties, bijzondere bijstand en minima. Je hebt ervaring in het coachen en ondersteunen van junior medewerkers rondom vraagstukken vanuit de PW

Wensen:

  • Ervaring in werken met Civision SAM - Zelfstandig kunnen werken in SAM en aantoonbare ervaring
  • Werkervaring als consulent inkomen inburgering - Heeft in de afgelopen twee jaar als consulent inkomen inburgering
  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Er dient een klik te zijn met het team

Algemeen

Heb je interesse in deze functie?
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
  • De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
  • ZZP is niet altijd mogelijk.
  • Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
  • Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
  • We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
  • Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.

Locatie

Hoofddorp

Je kunt reageren tot

11.12.2025

Contactpersoon

Robot

Deel deze vacature
Maak jobalert
Vacature details
Match criteria
  • Noord-Holland
Werkervaring
  • 2 - 5 jaar
  • 5 - 10 jaar
  • 10 jaar of meer
  • Projectbasis
  • Interim
  • 32 uur
  • 36 uur of meer
Heb jij interesse?
Pitrick Barendse
Mobiel: (06) 5086 0318

Benieuwd?

Meer weten over ZuidProfs? Over de manier waarop wij de beste kandidaten vinden voor je vacature? Of wat je mogelijkheden zijn als je via ZuidProfs aan het werk gaat?

Neem contact op