Kwartiermaker/ Teamcoach Bestuursondersteuning
Functie omschrijving
Functieomschrijving
Als zelfstandig interim professional binnen het team Bestuursondersteuning ben je verantwoordelijk voor het stabiliseren en professionaliseren van vijf verschillende disciplines: juridische zaken, economische zaken & gebiedsregie, inkoop, bestuur & managementsecretariaat en kabinet. Je verbetert de samenwerking en zorgt voor duidelijke functies, rollen, taken en verantwoordelijkheden, zodat de teams effectief kunnen functioneren. Daarnaast geef je onafhankelijk advies over de toekomstige teamsamenstelling en werk je aan een gedragen visie voor de toekomst.
Je voert interventies uit op het gebied van structuur, cultuur en processen. Waar nodig bied je mediation bij samenwerkingsproblemen en grijp je in met crisismanagement om acute knelpunten snel op te lossen. Het doel is een sterke, goed samenwerkende en toekomstbestendige organisatie.
Werkzaamheden
- Analyse, onderzoek & advies
- Uitvoeren van een onafhankelijke teamdiagnose op cultuur, structuur, processen, samenwerking en rollen.
- Analyseren van de effectiviteit van de huidige teamsamenstelling.
- Opstellen van scenario’s en advies over mogelijke herstructurering of opsplitsing.
- Adviseren van de concerndirecteur Dienstverlening en relevante stakeholders.
- Kwartiermaken & inrichting
- Inrichten van een heldere structuur, werkprocessen, overlegcycli en spelregels.
- Bouwen aan een gezamenlijke koers, rolverdeling en professionele basis.
- Opstellen van een plan voor duurzame teamontwikkeling.
- Coaching & samenwerking
- Coachen van medewerkers en (sub)teams in samenwerking en rolopvatting.
- Creëren van veiligheid, vertrouwen en focus binnen het team.
- Interveniëren bij conflicten of vastgelopen samenwerking.
- Crisismanagement
- Aanpakken van acute organisatorische knelpunten.
- Zorgen voor stabilisering van werkdruk, onderlinge afstemming en prioritering.
Functie eisen (1) en -wensen (•)
Eisen:
- Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
- Aantoonbare werkervaring als projectleider bij een gemeente met opdrachten waarbij teamontwikkeling, organisatieadvies en veranderkunde centraal stond
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende bij een gemeentemet teams die meerdere disciplines combineren
- Aantoonbaar beschikbaar vanaf 1 januari 2026 voor 32 uur per week
Wensen:
- Aantoonbare werkervaring als projectleider in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente met opdrachten waarbij teamontwikkeling, organisatieadvies en veranderkunde centraal stond
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende in de afgelopen 10 jaar bij een gemeente met teams die meerdere disciplines combineren
- Aantoonbare werkervaring met de aanpak voor diagnose, interventies en visievorming
- Aantoonbare werkervaring als Kwartiermaker in een politiek-bestuurlijke omgeving
Algemeen
Reageer dan via de website van www.zuidprofs.nl voor de meest uitgebreide terugkoppeling.
En let op, want voor onze functies geldt:
- De meeste functies zijn tijdelijke functies voor een langere periode. Soms met uitzicht op vast.
- ZZP is niet altijd mogelijk.
- Goede beheersing van het Nederlands is voor alle functies vereist
- Ervaring bij een overheidsorganisatie is een grote pré, soms een eis.
- We ontvangen graag jouw CV in het Nederlands, liefst in Word format.
- Vermeld je functies en werkzaamheden inclusief jaartallen en maanden, meest recente bovenaan.
Locatie
Je kunt reageren tot
Contactpersoon
- Gelderland
- 2 - 5 jaar
- 5 - 10 jaar
- 10 jaar of meer
- Tijdelijk detachering
- Tijdelijk ZZP
- 32 uur






























